lördag 30 september 2017

Sista veckan i september

Det är mycket att göra inför vintern och mest mulet väder, men naturen gör vad den kan för att lysa upp därute ...


Lönnen och asken efter stora vägen är riktiga sevärdheter så här års, trots molnen ovanför.

Jag stannade till med bilen och vevade ner en ruta på vägen hemåt igår.

Jag tog en tur i trädgården.

Nere på stranden lutade en färggrann rönn emot den höga, grova tallens bark. Som ett konstverk!


En dag tittade solen fram i svampskogen. Det fanns massor med svamp, men jag tänkte som alltid på den svampkunnige grannen i Kungsängen som hade sina åsikter och sa:

- Ser svamparna goda ut? Är du säker på vad det är för svamp? Man behöver inte plocka allt man ser!


Jag hittade en murkla, som såg fin ut. Det fanns hundratals av dem, men jag var skeptisk till dem.

Då jag kom hem läste jag att biskopsmössan kan vara både lömsk och giftig. Därmed åkte den ut!


Igår plockade jag av de sista tomaterna i växthuset. Plommontomaterna gillade vi bäst!

Det får vi komma ihåg till nästa säsong.


I nästa vecka skall jag gräva upp potatisen, som Knut var med och satte i somras.

- Får jag ta upp din potatis Knut? undrade jag i mobilen idag. Och lägga ner dem i matkällaren?

- Jaa, det får du, svarade han så glad och stolt ...




2 kommentarer:

  1. Jag älskar hösten med alla dess färger, höga klara luft och förhoppningsvis soliga dagar. Du skördar i din trädgård, jag drog upp mina morötter idag. Och en dag nästa vecka ska jag sätta vitlök i pallkragen i tunneln. Den ska ju ner på hösten.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Vad långt hösten har kommit hos dig. Här börjar löven gulna så smått.
    Knut verkar vara en pigg grabb, med skinn på näsan.
    Nästa sommar ska jag också ha tomatodling.

    SvaraRadera